El passat 6 de Març de 2013 va celebrar a la Biblioteca de la Sagrada Família de Barcelona la xerrada “Després de la fi del món: ciència i literatura en el boom actual de les distopies“, dins el cicle “Inspiraciència 2013” promogut pel Centre Superior d’Investigacions Científiques, amb la col·laboració de la xarxa de biblioteques de la Diputació de Barcelona. Va ser impartida per Ricard Ruiz Garzón, escriptor, periodista i professor de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès i jo mateix. Va consistir en un recorregut pels textos i pel·lícules fonamentals del gènere distòpic -o “anti-utopia”- al llarg de l’últim segle, del qual vam descriure l’evolució de la representació de la ciència i la tècnica en societats imaginàries sotmeses a sistemes totalitaris de divers tipus. Vam fer especial esment a aquelles obres literàries de les quals hi ha bones adaptacions cinematogràfiques. Alguns exemples són:

  • “1984” (George Orwell, 1948 / Michael Radford, 1984) “Fahrenheit 451” (Ray Bradbury, 1953 / François Truffaut, 1966)
  • “I’m a Legend” (Richard Matheson 1954 / Boris Sagal, 1971 – Francis Lawrence, 2007)
  • “Clockwork Orange” (Anthony Burgess 1962 / Stanley Kubrick 1971)
  • “The Planet of the Apes” (Pierre Boulle 1963 / Franklin J. Schaffner, 1968)
  • “Soylent Green” (basada en “Make room, make room!” De Harry Harrison, 1966 / Richard Fleischer 1973)
  • “Blade Runner” (basada en “Do Androids Dream of Electric Sheep” de P.K. Dick, 1968 /
  • Ridley Scott 1982)

També vam comentar obres, tant literàries com cinematogràfiques, sense correspondència directa entre elles però fortament relacionades pel que fa al tema de la xerrada. En el camp cinematogràfic:

  • “Metropolis” (Fritz Lang, 1926)
  • “Alien” (Ridley Scott 1979)
  • “Total Recall” (Paul Verhoeven, 1990: basat en el conte “We can Remember it for You Wholesale” de P.K. Dick, 1966)
  • “Gattaca” (Andrew Niccol, 1997)
  • “The Truman Show” (Peter Weir, 1998: basat en “Time out of Joint”, P.K. Dick, 1959)
  • Dark City (Alex Proyas, 1998)
  • “Matrix” (Andy i Llana Wachowski, 1999)

I en el camp literari:

  • “Nosaltres” (Ievgueni Zamiatin, 1921)
  • “Brave New World” (“Un món feliç” Aldous Huxley, 1932)
  • “Limbo” (Bernard Wolfe, 1952)
  • “The Space Merchants” (“Mercaders de l’espai” Frederik Pohl i Cyril M. Kornbluth, 1953)
  • “Nunca me abandones” (Kazuo Ishiguro, 2005)

Amb especial esment als autors locals que han tractat el tema recentment com són:

  • “L’olor de la pluja” (Jordi de Manuel, 2006)
  • “Switch in the red” (Susana Vallejo, 2009)
  • “Cenital” (Emilio Bueso, 2012)
  • “La mutació sentimental” (Carme Torras, 2008)

Espero que aquesta selecció us ajudi a triar les vostres pròximes lectures i pel·lícules distòpiques.

El pasado 6 de Marzo de 2013 se celebró en la Biblioteca de la Sagrada Familia de Barcelona la charla “Después del fin del mundo: ciencia y literatura en el boom actual de las distopías”, dentro del ciclo “Inspiraciencia 2013” promovido por el Centro Superior de Investigaciones Científicas, con la colaboración de la red de bibliotecas de la Diputació de Barcelona. Fue impartida por Ricard Ruiz Garzón, escritor, periodista y profesor de la Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonés y yo mismo. Consistió en un recorrido por los textos y películas fundamentales del género distópico –o “anti-utopía”– a lo largo del último siglo, del que describimos la evolución de la representación de la ciencia y la técnica en sociedades imaginarias sometidas a sistemas totalitarios de diverso tipo. Hicimos especial mención a aquellas obras literarias de las cuales existen buenas adaptaciones cinematográficas. Algunos ejemplos son:

  • “1984” (George Orwell, 1948 / Michael Radford, 1984)
  • “Fahrenheit 451” (Ray Bradbury, 1953 / François Truffaut, 1966)
  • “I’m a Legend” (Richard Matheson 1954 / Boris Sagal, 1971 – Francis Lawrence, 2007)
  • “Clockwork Orange” (Anthony Burgess 1962 / Stanley Kubrick 1971)
  • “The Planet of the Apes” (Pierre Boulle 1963 / Franklin J. Schaffner, 1968)
  • “Soylent Green” (basada en “Make room, make room!” de Harry Harrison, 1966 / Richard Fleischer 1973)
  • “Blade Runner” (basada en “Do Androids Dream of Electric Sheep” de P.K. Dick ,1968 /
  • Ridley Scott 1982)

También comentamos obras, tanto literarias como cinematográficas, sin correspondencia directa entre ellas pero fuertemente relacionadas en cuanto al tema de la charla. En el campo cinematográfico:

  • “Metropolis” (Fritz Lang, 1926)
  • “Alien” (Ridley Scott 1979)
  • “Total Recall” (Paul Verhoeven, 1990: basado en el cuento “We can Remember it for You Wholesale” de P.K. Dick, 1966 )
  • “Gattaca” (Andrew Niccol, 1997)
  • “The Truman Show” (Peter Weir ,1998: basado en “Time out of Joint”, P.K. Dick, 1959)
  • Dark City (Alex Proyas, 1998)
  • “Matrix” (Andy y Lana Wachowski, 1999)

Y en el campo literario:

  • “Nosotros” (Evgeni Zamiatin, 1921)
  • “Brave New World” (“Un mundo feliz” Aldous Huxley, 1932)
  • “Limbo” (Bernard Wolfe, 1952)
  • “The Space Merchants” (“Mercaderes del espacio” Frederik Pohl y Cyril M. Kornbluth, 1953)
  • “Nunca me abandones” (Kazuo Ishiguro, 2005)

Con especial mención a los autores locales que han tratado el tema recientemente como son:

  • “L’olor de la pluja” (Jordi de Manuel, 2006)
  • “Switch in the red” (Susana Vallejo, 2009)
  • “Cenital” (Emilio Bueso, 2012)
  • “La mutació sentimental” (Carme Torras, 2008)

Espero que esta selección os sirva para escoger vuestras próximas lecturas y películas distópicas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.